februari 2nd, 2022 by . Posted in In Focus, In Focus Marine, Tech Advies Marine, Technisch Advies

Waarom SteelPaint gebruiken voor onderhoud aan boord van schepen?

Om de oplossing te kennen, is het belangrijk om eerst het probleem te begrijpen. Waarom treedt corrosie op, hoe stoppen we het of vertragen we het, en wat zorgt ervoor dat het ene product beter presteert dan het andere. Heb je de factor menselijke fouten meegerekend?

Het probleem:

  1. 3 Elementen die nodig zijn om corrosie te krijgen, vergelijkbaar met een batterij, zijn:
    1. anode/cathode
    2. zuurstof
    3. een geleidend medium zoals vocht
  • Waarom presteren coatings doorgaans beter op gestraalde substraten versus reiniging met elektrisch gereedschap?
    • Omdat het reinigen met elektrisch gereedschap vaak niet zo zorgvuldig wordt uitgevoerd als stralen
  • Waarom falen coatings die aan boord worden aangebracht vaak vroegtijdig, zelfs in de eerste 1-3 jaar van toepassing?

De weersomstandigheden zijn zelden perfect en vaak erg uitdagend op het moment van onderhoud De meeste coatingtechnologieën hebben een beperkte tolerantie voor vochtigheid, temperatuur, zout en chloriden op het substraat en een beperkte oppervlaktetolerantie. Indien niet toegepast binnen de tolerantie van het product, kunnen de prestaties tot 95% verminderen

Als de luchtvochtigheid hoog is en/of de ondergrond niet 100% droog is (binnen het dauwpunt), zal de ondergrond niet goed worden benat, en zullen de barrièreprestaties die de corrosie-elementen voorkomen beperkt zijn.

Multi-pack coatings vereisen een nauwkeurige mengverhouding. Dit wordt in de praktijk zelden gemeten. Een verkeerde mengverhouding of het niet respecteren van de verwerkingstijd zal de prestatie aanzienlijk verminderen.

De meest gebruikte coatings hebben een lage flexibiliteit of beperkte rek. Wetende dat corrosie-restanten onder de coating zullen blijven uitzetten, zal onvermijdelijk resulteren in het barsten van de coating en het voortduren van corrosie.

De oplossing:

  • Hoe corrosie stoppen of vertragen?
    • Blokkeren van een van de 3 elementen door bijv. een barrièrecoating
  • Dit alles wetende, naar wat voor soort coatingtechnologie moet u zoeken om de levenscycluskosten voor onderhoud aan boord te verlagen?
    • Een coating met een hoge tolerantie voor uitdagende weersomstandigheden, waaronder hoge luchtvochtigheid, koud klimaat en/of vochtige ondergronden.

Waarom Steelpaint Moisture Cure PolyUrethane (SP-MCPU)?

De ultieme bescherming tegen corrosie

Al meer dan drie decennia heeft Steelpaint de levensduur en duurzaamheid van faciliteiten in de zware industrie op beslissende wijze verbeterd, met name in de maritieme dienstverlening en in scheepvaart- en offshore-omgevingen. Dankzij ééncomponent polyurethaanharsen hebben onze speciale hightech Steelpaint-coatings de technologische lat voor corrosieweerstand hoger gelegd en bieden ze indrukwekkende voordelen ten opzichte van conventionele epoxycoatings.

SP-MCPU – allround bescherming

Jaar na jaar gaan er miljoenen verloren als activa bezwijken voor corrosie. Langdurige bescherming van waardevolle investeringen vraagt om langdurige bescherming van faciliteitsoppervlakken. Dankzij zijn ongeëvenaarde, langdurige prestaties is SP-MCPU steeds meer de favoriete coating en wint hij het van conventionele epoxy gebaseerde coatingsystemen. Als het gaat om het bestrijden van agressieve industriële gassen, mechanische belasting, slijtage, zout water en de elementen, bieden SP-MCPU-oplossingen uitstekende prestaties in een breed scala aan toepassingsomgevingen:

  • Pieren, damwanden, ligplaatsen, bruggen, steigers, kranen
  • Schepen, offshore platforms, stuwen, sluizen, scheepsliften
  • Pijpleidingen, tanks
  • Industriële installaties, energiecentrales, raffinaderijen

Goede en snelle droging het hele jaar? Zelfs onder de zwaarste omstandigheden

Steelpaint coatings harden uit en beschermen direct, ook onder de meest ongewone omstandigheden:

  • In maritieme omgevingen en relatieve luchtvochtigheid tot 98%.
  • Onverminderde weerstand tegen een aantal zuren, chemicaliën, oliën, vetten en logen.
  • Betrouwbare applicatie van -5°C tot +50°C.
  • Duurzame bescherming tegen corrosie onder de zwaarste omstandigheden.
  • Beproefde compatibiliteit met kathodische beschermingssystemen (gecertificeerd door het Federale Waterwegen Engineering and Research Institute (BAW) Karlsruhe, Duitsland).

Time is money

U hoeft geen kostbare tijd te verspillen aan corrosiebescherming – gewoon snel en eenvoudig genezen met SP-MCPU. Verlaag de uitvaltijden en klaar de klus in een oogwenk. Plus: profiteer van een intelligente combinatie van elasticiteit en hardheid, waardoor transport- en montageschade aan voorgelakte onderdelen wordt geminimaliseerd. De voordelen spreken voor zich:

  • Eén component – voor een gemakkelijke applicatie en een einde aan mengproblemen.
  • Hardt uit en dringt snel in – voor snel achter elkaar overschilderen.
  • Zelfs als ze nog nat zijn, zijn deze coatings milieuvriendelijk, veilig en direct bestand tegen zout water.
  • Superieure hechting op vaste roest, mechanisch geprepareerde stalen oppervlakken en goed hechtende voorgaande lagen.
  • Zeer oppervlaktetolerant: Naast normaal stralen zijn UHP-stralen, HP-stralen, slurrystralen en handmatige oppervlaktevoorbereiding mogelijk

Vergelijking Stelpant vs. conventioneel materiaal

SP-MCPU Coatings

  • Slechts 1 component – dus geen mengfouten
  • Toepassing zonder te veel nadenken, in alle omgevingen, het hele jaar door – ongeacht het weer
  • Eenvoudige toepassing bij relatieve luchtvochtigheid tot 98%
  • Getijdenzones: gehele systeem kan in 30 minuten worden gecoat, inclusief zinkprimer – met onmiddellijke weerstand tegen zeewater
  • Kan aangebracht worden op licht vochtige ondergronden
  • 1 component, dus geen wachttijd voor reactietijd
  • Geen pot-life
  • Duurzame corrosiebestendigheid – zelfs bij toepassing onder zware omstandigheden
  • Uitstekende hechting van actieve zinkprimer, zelfs op mechanisch of handmatig voorbereide ondergronden en veel oude lagen
  • Slurrystralen, waterstralen en handmatige oppervlaktevoorbereiding mogelijk
  • De SP-MCPU-technologie heeft hoge rek- en flexibiliteitswaarden, waardoor microscheurtjes worden voorkomen bij uitzettende (goed hechtende) roest op de ondergrond
  •  

2C-Epoxy Coatings

  • 2 componenten – mogelijke mengfouten
  • Toepassing is afhankelijk van weersomstandigheden en omgevingstemperaturen
  • Geen toepassing bij relatieve luchtvochtigheid boven 85%
  • Getijdenzones: doorgaans alleen dikke lagen mogelijk, zonder zinkprimer. Gevaar voor blaarvorming
  • Toepassing op vochtige ondergronden is niet mogelijk
  • Er moet rekening worden gehouden met het dauwpunt
  • Reactietijd pas nadat componenten zijn gemengd. ApplicatiDe applicatietijd kan zeer beperkt zijn – vooral bij extreem hoge temperaturenon time can be very limited – especially in extremely high temperatures
  • Pot-life
  • Moet stralen voor de beste prestaties, slecht geschikt voor waterstralen

In conclusie:

Het succes van onderhoud aan boord en vermindering van de levenscycluskosten is dus sterk afhankelijk van de tolerantie van het coatingsysteem voor de reële omstandigheden van onderhoud aan boord.

Verschillende grote reders hebben de verbeterde prestaties ervaren, waardoor de levenscycluskosten worden verlaagd, en gebruiken nu Stelpant PU-zink als het voorkeursproduct voor onderhoud aan boord.

Lees ook het artikel in de Scheepvaartkrant door op de volgende link te klikken.