januari 25th, 2022 by . Posted in In Focus, In Focus Marine

Interview met Alexander Heuvelman HTS Scheepvaart

Meer dan 20 jaar ervaring met International Paint

Iedereen die de schepen van de familie Heuvelman heeft gezien, weet dat ze er altijd Pico Bello uitzien!

Binnenvaartschepen Internationale verf

We deden een interview aan boord met Alexander Heuvelman op kade 410 om 7 uur ’s ochtends na het afleveren van nieuwe verfkwasten om de International Perfection te smeren.

Alexander, wat is jouw ervaring met International en de verschillende producten?

De Intershield, Intertuf en Interthane voor 20 jaar, en voor 12 jaar de International Perection jachtlakken op advies van International Paint.

Daarvoor gebruikten we vaak de 1 component, vooral voor het gebruiksgemak, maar de slijtvastheid was een stuk minder. Dus nu 2 componenten.

De Intershield en Intertuf zijn topproducten die je gewoon op elk moment van de dag of het seizoen kunt aanbrengen, buiten in de regen.

De Interthane begon wat moeilijker omdat de hechting minder was als de ondergrond niet schoon was, maar daar hebben ze de afgelopen 10 jaar geen last van gehad.

Perfectie is geweldig, een beetje duurder, maar je moet wel weten hoe. Vooral de witte kleur op grotere oppervlakken, een beetje winderig en gevoelig voor de zon, en als je denkt dat het mooi past, kan het soms toch een beetje gaan doorhangen. Het is een product met een gebruiksaanwijzing, maar… als je de gebruiksaanwijzing kent, is het een product dat:

  1. Is supergladde glanzende afwerking
  2. Heeft een zeer hoge slijtvastheid
  3. Blijft meerdere jaren netjes
  4. Vervaagt niet

Dus als je alles puur financieel terugrekent, is het de investering zeker waard.

De International Perfection wordt gebruikt waar hij moet “glimmen” en zonder al te veel voetverkeer. De woonverblijven, brug, verschansing en machinekamer.

Het luikhoofd is uitgevoerd in Interthane 990 omdat dit erg sterk en minder duur is en daarom beter geschikt voor de laadruimte.

Alexander, waar gebruik je de 2 componenten en waar gebruik je de 1 component zoals Intertuf 203?

De 1 component Intertuf is in de containerlaadzone in het vrachtruim, omdat deze veel te lijden heeft. Het is dan gemakkelijker om snel een bijwerklaag van 1 component verf aan te brengen.

Vorige week, nog steeds midden januari, alleen geen regen en winderig. De jongens gingen het ruim in en werden ingesmeerd met Intertuf 203. Een uur later begon het te regenen en was de verf al droog.

Welke voorbehandeling doe je?

Als het echt kaal is, schuren we het eerst en doen we er Intershield overheen. En dan gaan we naar de Intertuf . In het geval van cosmetische schade gaan we gewoon direct met de Intertuf .

Kun je volgens jouw ervaring Intershield over de 1 component smeren?

Intershield is gewoon een TOP-product. Het past overal, het gaat overal mee, het kan overal. Zelfs als je de regels van International niet volgt, is Intershield nog steeds het juiste antwoord.

Nu is er Intershield One 2 One , met een mengverhouding van 1 op 1.

Daar heb ik naar gekeken en ik denk erover om het te proberen.

Ben je de Interuf 362 meer gaan gebruiken?

Aan de buitenkant van het schip was alles in 362, een prachtig product, maar een paar jaar later, door de toenemende laagdikte, sinds we 1 tot 2 keer per jaar een cosmetische laag geven en spots bijwerken…. Op plaatsen waar het niet veel te lijden heeft, is er nu een aanzienlijke laagdikte en zal het product barsten door de werking van het schip. Daarom denken we erover om terug te gaan naar de Intertuf 203 zwart, omdat de elasticiteit iets beter is.

Wat vind je van de Steelpaint-test?

We hebben het testvat dat je ons gaf geprobeerd en het was zeker niet negatief. In het ruim hebben we op cruciale plaatsen getest en de slijtvastheid is zeer goed.

Wat is de duurzaamheid van International Perfection en hoe verhoudt deze zich tot de 1 component?

We hebben de 1 component vele jaren gebruikt, en je kon gemakkelijk 5 jaar geen onderhoud doen, maar na 5 jaar zie je dat de 1 component open gaat, het vuil komt erin, en je krijgt hem niet meer schoon .

Op de laatste aankoop van HTS Schipping, de Victoria, werd ook een 1 component witte verf gebruikt. De laatste 4-5 jaar is er weinig aan onderhoud gedaan en we krijgen het niet schoon.

Ook wat glans betreft: het eerste jaar glanst de 1 component lak mooi, en daarna gaat de glans weer weg. Met 2 componenten Perfection zal het glanzen, en het zal echt glanzen voor 4-5 jaar. Dat maakt het financieel weer interessant om te investeren in International’s Perfection.

Moet component 1 weer worden verwijderd om verder te gaan met component 2?

Een laag Intershield doet wonderen.

Heb je het ooit geprobeerd met Interprime 198?

Ja, ook zeker een goed product. Je kunt Interprime 198 ook overschilderen met een 2 component.

We hebben ook de Steelaint MICA-UV satijnglans voor de romp, die UV-bestendig is, mooi zwart blijft en afwasbaar is. Je wilt de schepen graag spik en span hebben, maar de epoxy en andere producten op de romp zullen natuurlijk slijten, maar natuurlijk ook winnen en verkleuren.

Dat is zeker interessant, maar als je schittert, blijft de glans dan?

Helaas niet, want het oppervlak wordt geschuurd en wordt daardoor ruwer en minder glanzend.

Maar het is een 1-component, geleverd met MIO, die zeer flexibel is en nooit zal barsten, en in alle seizoenen kan worden geschilderd, zelfs op vochtige ondergronden en bij vriestemperaturen. De MIO geeft ook een parelmoer metallic effect op de lange termijn. Krijten werkt nooit.

Dat hebben we inderdaad gezien met de Stelpant PU-Zinc primer. We deden het expres op een vochtige tot regenachtige ondergrond. Het houdt en werkt goed.

Over HTS Shipping

HTS Group in Gorinchem is een organisatie die zich bezighoudt met de totale intermodale logistieke dienstverlening van zeecontainers.

Binnen deze holding zijn verschillende werkmaatschappijen gebundeld, die samen garant staan voor knowhow op het gebied van transport, opslag en overslag. Het beschikt over een moderne vloot binnenvaartschepen en op- en overslagfaciliteiten om de kwaliteit van de logistieke diensten tijdens het hele proces te garanderen.

Het toezicht op de goederenstromen in eigen beheer garandeert de onafhankelijke en kwalitatieve positie van de holding.

Klik op deze link voor meer informatie over de charterdiensten van HTS Shipping.